Grupowe podejmowanie decyzji? Spróbuj Multi-Dot-Question

Multi-Dot-Question to metoda facylitacji, czyli prowadzenia spotkania, której często używamy. Jest to szybki i prosty sposób, aby uczestnicy podjęli decyzję lub wybrali priorytety. Dzięki tej metodzie możesz: zaangażować wszystkich w proces podjęcia decyzji szybko osiągnąć prawdziwy konsensus zwiększyć poczucie odpowiedzialności wszystkich uczestników za podjęte decyzje zminimalizować wpływ osób dominujących w grupie oraz konfliktów pomiędzy uczestnikami oszczędzić czas.   Na czym polega facylitacja metodą Multi-Dot-Question? Zaprezentuj katalog rozwiązań Pierwszym krokiem jest zawsze…

Read More

Card-Question & Clustering: czyli jak zebrać i zorganizować rozwiązania problemu na spotkaniu

„No to jakie macie pomysły, aby rozwiązać ten problem?” Znasz to? Po takim pytaniu zwykle następuje cisza. Dalsze losy spotkania mogą potoczyć się w dwóch kierunkach: a. nikt nie wymyśli nic nowego, rozwiązanie problemu pozostanie na barkach prowadzącego lub umówicie kolejne spotkanie b. dyskusję zdominuje 1 lub 2 osoby. Co zrobić, żeby na spotkaniu uzyskać pomysły na rozwiązania problemu wysokiej jakości, odważne i kreatywne? Jak możemy zaangażować wszystkich uczestników w…

Read More

5 kroków skutecznego rozwoju przedsiębiorczości u pracowników?

Przedsiębiorczość coraz częściej pojawia się na listach kluczowych kompetencji ocenianych zarówno na poziomie rekrutacji, jak i w trakcie okresowych ocen pracowników. Do niedawna kojarzona raczej z osobami prowadzącymi własne biznesy, teraz zyskuje coraz większe znaczenia także wśród menedżerów i specjalistów w organizacjach. Dlaczego? Bo bezpośrednio przekłada się na wyniki firmy! Przedsiębiorczy pracownik, to nie tylko szybsza realizacja zleconych działań. Przedsiębiorcza osoba lepiej wykorzystuje czas i zasoby, którymi dysponuje. Chętniej planuje, trzyma…

Read More

Single-Dot-Question – nowoczesne prowadzenie spotkań

Single-Dot-Question to narzędzie moderowania spotkań. Jedna z moich ulubionych metod otwierania spotkania, ale także szkolenia, czy warsztatu. Szybkie, subtelnie zaskakujące w formie i angażujące. Jak to zrobić? Metoda Single-Dot-Question została opisana przez Josefa W. Seiferta w książce „Visualisation – Presentation – Facilitation”. Autor, guru facylitacji, proponuje, aby skorzystać z niej na początku spotkania , aby: zbadać opinie lub emocje uczestników, zbudować przejrzystość pojęć, wywołać dyskusję. Osobiście czasem też używam tego…

Read More

Nieśmiało przypominamy o płatności… czyli niezwykły przykład windykacji, która wzmacnia relację z marką

Odebrałam dziś maila z Allegro o tytułe: „Nieśmiało przypominamy o należnej płatności”. Hmm. Pomyśłam. Czy ja ostatnio kupowałam coś na Allegro? W sumie tak, ale nie pamiętam, żeby nie zapłaciła za swoje zakupy… a może jednak? Na dole maila była informacja o możliwych sposobach płatności. A może to znów jakieś mailowe oszustwo i ktoś się pod Allegro podszywa. Ale, czy warto by było o taką kwotę? Dla bezpieczeństwa postanowiłam zalogować…

Read More

Recenzja „Actionable Gamification” Yu-Kai Chou

Czytajac artykuły Yu-Kai Chou nie mogłam się doczekać aż w końcu otrzymam tę książkę. Pozycja zacna – liczy aż 500 stron! Na poczatku nieco mnie to przeraziło. Kiedy rozpakowałam paczkę z Amazona – mimo podróży przez ocean pachniała nowowścią. Zaczęłam cztytać. Zakładałam, że zajmie mi to jednak sporo czasu. Ale im bardziej wchodziłam w temat, tym bardziej nie mogłam przestać! Okazało się, że Yu-Kai, poza olbrzymim doświadczeniem, o którym wiedziałam wcześniej,…

Read More

Żółwik!

Bardzo nie lubię stać i czekać na czerwonym świetle przed przejściem dla pieszych. Naciskam, a coraz częściej „dotykam” małego urządzenia i nigdy nie mam pewności, że ono działa. Bycie zmuszonym do oczekiwania, w sytuacji kiedy nie mam poczucia wpływu na to, co się dzieje i nie wiem ile to jeszcze potrwa w najlepszym wypadku wywołuje poczucie straty czasu. Wraz ze zwiększaniem się ilości oczekujących osób – flustracja narasta. Część z…

Read More

Grywalizacja nie jest dla każdego!

Dokładnie tak! Jednym z najważniejszych warunków zadziałania grywalizacji jest gotowość na szczegółowe określenie, czego tak na prawdę chcemy. I tak, jak na poziomie deklaracji wydaje się to dość oczywiste, w praktyce biznesowej – zdania bywają podzielone… Weźmy na tapetę koronny proces, który zawsze dostaje wypieków jeśli nałożymy na niego grywalizację – sprzedaż. Cel jest prosty – sprzedać jak najwięcej. Czy na pewno? Zaraz potem nieznośny konsultant ds. grywalizacji zadaje kolejne…

Read More

Jak nie „uwalić” programu grywalizacyjnego?

Mówi się, że człowiek najlepiej uczy się na błędach – ja dodam, że najchętniej uczę się na cudzych, więc ku przestrodze podzielę największymi błędami przy projektowaniu programów grywalizacyjnych. Wbrew niektórym opiniom, grywalizacja nie jest tanim chwytem marketingowym (cokolwiek by o niej nie mówić, na pewno nie jest tania…), ani prostym narzędziem, które można z dnia na dzień zaimplementować w biznesie, tylko głębokim, wielowymiarowym i wysublimowanym podejściem do angażowania ludzi. Podstawowym…

Read More

Znaczenie ma znaczenie, czyli behawioryści przewracają się w grobach!

Bodziec – reakcja, nagrody i kary, nawyki, punkty, odznaczenia, poziomy,  … czysty behawioryzm w psychologii akademickiej już dawno odszedł do lamusa, czas na nas! Behawioryzm jako klasyczna szkoła psychologii posiada chyba najbardziej rozbudowane, niezwykle rzetelne, eksperymentalnie zbadane podłoże naukowe. Wiele odkryć (i słusznie!) było źródłem przełomu w patrzeniu na motywowanie, czy naukę nowych zachowań człowieka. Te techniki są zwykle szybkie i skuteczne – przynajmniej jeśli chodzi o proste czynności. Prawa…

Read More