Wpływ społeczny (Core Driver 5. Social Influence and Relatedness w modelu grywalizacji biznesu Octalysis) to niezwykła siła, która oddziałuje na każdego z nas. Motywacja płynąca z osób wokół nas (faktyczna, ale także wyobrażona!) jest nie tylko intensywna, ale  także długotrwała. Dlatego warto z niej czerpać z rozwagą i…pełnymi garściami.

Obszar motywacji związanej z wpływem społecznym co cała oddzielna dziedzina nauki, więc zamiast wchodzić w jej szczegóły, wspomnę o dosłownie kilku mechanizmach, które możemy wykorzystać w biznesowej grywalizacji.

Chcę być, jak ona/on!

Wyobraź sobie, że jesteś pierwszy raz na ściance wspinaczkowej. Instruktor tłumaczy Ci, w jaki sposób zabrać się za pokonanie najłatwiejszej trasy. Podejmujesz wyzwanie. Z pewnymi problemami docierasz do połowy i niestety odpadasz. Próbujesz drugi raz. Wchodzisz nieco wyżej, ale trafiasz na punkt, w którym zupełnie nie masz pomysłu co zrobić. Instruktor próbuje dać Ci słowne wskazówki, ale jednak rezygnujesz. W tym momencie instruktor postanawia pokazać Ci, jak poradzić sobie w tym trudnym momencie. Zwinnie wchodzi. Tuż przed miejscem, którego nie udało Ci się pokonać spowalnia ruchy. Powoli pokazuje Ci jak pokonać kolejne stopnie. Uśmiecha się do Ciebie z góry i już za chwilę jest z powrotem na dole. Jeszcze niedawno wspinanie po ściance mało być jedynie Twojej aktywności fizycznej. Teraz myślisz sobie: „Też chcę tak potrafić!”. Postanawiasz, że regularnie będziesz ćwiczyć wspinaczkę.

Ciekawe inspiracje na temat mechanizmów porównań w górę i w dół.

grywalizacja motywacja

 

Nie chcę zmarnować udzielonej pomocy

Wyobraź sobie, że planujesz w końcu zabrać się za przystosowanie domku na działce tak, aby można w nim był przenocować. Jedziesz na miejsce. Szacujesz, jak dużo pracy przed Tobą i czego będziesz potrzebować. Zaczynasz wynosić niepotrzebne rzeczy. W pewnym momencie podchodzi do Ciebie sąsiad z działki obok. Chwilę rozmawiacie i opowiadasz mu o swoich planach. Sąsiad deklaruje pomoc. Pomaga Ci pozbyć się cięższych rzeczy. Okazuje się też, że ma u siebie niepotrzebną kanapę, która mogłaby służyć za łóżko. Przynajmniej na razie. Sąsiad daje Ci też kilka przydatnych wskazówek i podpowiada, jak najszybciej załatwić podciągnięcie bieżącej wody. Po całym dniu wracasz do domu. Widzisz, że naprawdę dużo pracy przed Tobą. Zastanawiasz się, czy jest sens się tak angażować.  Ale co powiesz sąsiadowi? Jego pomoc nie może się zmarnować. Mobilizujesz się, aby zrealizować postanowienie do końca. Doświadczasz właśnie powiązania tzw. Reguły Konsekwencji oraz Prawa Wzajemności.

 

Siła norm społecznych

W pewnym parku w Arizonie, znany psycholog społeczny Robert Cialdini, postanowił zrobić eksperyment. Chciał sprawdzić, która z kampanii zapobiegającej wandalizmowi  w parku będzie bardziej skuteczna. Pierwsza kampania informowała, o zakazie zbierania pamiątkowych patyków, bo można przyczynić się do dewastacji lasu. Druga z kampanii pokazywała, jakie skutki miało wcześniejsze złe zachowanie wielu odwiedzających. Przez to, że każdy chciał zabrać na pamiątkę kawałek lasu, ten został mocno zniszczony.  Która była bardziej skuteczna?

Poniżej oryginalne treści tabliczek: Wplyw_spoleczny_normy_cialdini

 

Bardziej skuteczna okazała się bezwzględnie kampania pierwsza. Wskaźniki kradzieży spadły z poziomu 3% do 1,67%. Z kolei zastosowanie kampanii drugiej nie tylko było nieskuteczne, ale wręcz zwiększyło ilość kradzieży w parku (z 3% do 7,8%). Dlaczego? W przypadku kampanii drugiej komunikat sugerował, że kradzież w parku jest zjawiskiem NORMALNYM. Wszyscy tak robią. W przypadku pierwszym– pokazano przeciwną normę społeczną. Ta, wydawałoby się drobna różnica w sposobie komunikacji, to ponad 4 razy bardziej skuteczna kampania!

 

Większość ludzi jest powyżej średniej!

A przynajmniej tak musielibyśmy stwierdzić, gdyby oprzeć się na deklaracjach respondentów licznych badań. 68% wykładowców jednej z uczelni w USA uważa, że ich umiejętności edukacyjne znajdują się znacznie powyżej przeciętnego poziomu na uczelni. 87% studentów MBA ważą, że ma większe osiągnięcia w nauce od pozostałych. 70% menedżerów uważa, że ich kompetencje przywódcze są powyżej średniej. I tak dalej… Lubimy myśleć o sobie, jako o osobach ponadprzeciętnych. Co więcej, naprawdę w to wierzymy. A Ty? Czy jesteś lepszy/lepsza w swojej pracy od większość osób w Twojej branży? 😛

 

Czemu nie piszę o wzbudzaniu rywalizacji?

Bo wierzę, że o rywalizacji wiesz już bardzo dużo! A grywalizacja to znacznie więcej niż rywalizacja.

 

Jak możesz wykorzystać te mechanizmy w grywalizacji?

Mentoringtak, tak. Mentoring to nie tylko jedna z metod rozwojowych, ale także mechanika stosowana w grach. Przypomnij sobie dwie pierwsze historie z początku tego artykułu. Te mechanizmy bardzo mocno zaangażowane są w skuteczny mentoring. Mentor dostarcza nie tylko konkretnych wskazówek, ale także emocjonalnego wsparcia. Praca w parach bardziej i mniej doświadczonej osoby, wspólne osiąganie celów  –  mentoring to nie musi być wielki projekt, stawianie celów, cykl rozmów. Popatrz na ten mechanizm, jak na sposób organizowania codziennej pracy. Ktoś z Twojego zespołu robi kolejny podobny projekt? Niech tym razem zrobi go inna osoba, a ta bardziej doświadczona będzie jego mentorem. Doceniaj to, co ludzie potrafią robić na prawdę dobrze i pomóż im dzielić się tą wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi. Przykład projektu HR: nowy system kompetencyjny w organizacji był tworzony przy udziale grona menedżerów. Przeszli oni jako pierwsi dedykowane wszystkim szkolenia oraz pilotażowo przeprowadzili oceny. A potem, stali się mentorami w tym procesie dla kolejnych. Menedżer, który nie brał udziału w tworzeniu modelu, po przejściu dedykowanego szkolenia spotykał się z przydzielonym „mentorem”, który pomagał mu lepiej zrozumieć model i przygotować się do rozmowy z pracownikiem. Zamiast kontaktować się z działem HR – rozmawiał z menedżerem mentorem. Pomogło to zbudować większe zaangażowanie w zrozumienie modelu wśród menedżerów i pozytywnie wpłynęło na jakość prowadzonych rozmów.

Zadania grupowe – zamiast ucznia i mistrza w zespole możesz mieć kilka osób. Wynik całego zespołu zależy od wspólnej pracy. Pamiętasz pierwotną ideę Groupona? Wielki rabat na usługi, ale tylko pod warunkiem, że uzbiera się wystarczająco duża grupa chętnych. To świetnym przykład zastosowania zadań grupowych w biznesie.

Skarby społeczne –  czyli typ nagrody, którą może nam przyznać tylko inna osoba w grze. Wysoka opinia przydatności naszych komentarzy, czy artykułów w Intranecie, to świetny przykład implementacji tego mechanizmu. Wszystkie systemy głosowania na kogoś lub na pomysł/pracę wykonaną przez kogoś.

Kotwica zgodności – mechanizm, który mocno czerpie z norm i porównań społecznych. Polega on na pokazaniu jak zachowali się lub jakie wyniki osiągnęli ludzie wokół nas. Jednak nie na tablicy wyników, a jako średnia. To motywuje nas do działania w odpowiednim kierunku. Przykład: pracownik Twojego działu zużywa średnio 10 kartek papieru dziennie. Twój wynik to 12.

 

Podsumowując. Obszar wpływu społecznego to spora grupa motywatorów, o których musimy pamiętać planując jakiekolwiek projekty, czy procesy. Jeśli nie zaplanujemy świadomie tego obszaru, uczestnicy naszego projektu sami to zrobią. Niestety najprawdopodobniej nie do końca zgodnie z naszym oczekiwaniem.

Powodzenia!

 

Proponowany wpis:

Grywalizacja: psychologia posiadania