Octalysis Framework to model praktyczny, który prowadzi nas przez 8 grup motywatorów i pomaga planować angażujące projekty. Warto go zastosować, kiedy planujesz:

  • pojedyńcze wydarzenia, jak szkolenie, czy event
  • dłuższe działania, jak projekt rozwojowy, wdrożenie nowego pracownika, proces zmiany, czy działania budujące wizerunek
  • konkretne działania klientów/pracowników, np. zakup produktu, raportowanie, itp.

Model stworzył guru grywalizacji Yu-Kai Chou, który opisał po prostu sposób, w jaki on pracuje planując kolejne swoje projekty.  Poniżej krótki opis wszystkich ośmiu grup motywatorów (napędów motywacji).

1. Poczucie sensu   hat_white

To odpowiedź na pytanie po co. Motywacja uczestnika opiera się w tym wypadku o poczucie bycia zaangażowanym w coś ważnego, w coś do ma szczególny sens. Pamiętasz Neo z Matrixa. On był w stanie podjąć olbrzymie ryzyko i podjąc gigantyczny wysiłek na bazie swojeho przekonania o byciu Wybrańcem. Spraw, aby uczestnik Twojego porojektu także poczuł się podobnie!

2. Rozwój i osiągnięcia   brain-lefthat_white

Jest to grupa motywatorów, które opierają się na naszym naturalnym dążeniu do osiągnięcia mistrzowstwa. Silnym motywatorem do działania człowieka, jest chęć osiągnięcia więcej, dojścia do kolejnego poziomu, czy pokonania coraz trudniejszych wyzwań. Tutaj też znajdziemy motywację opartą o tzw. potrzebę domknięcia, czyli chęć skończenia tego, co już się rozpoczęło.

3. Siła kreatywności   brain-righthat_white

Stwórz środowisko, w którym uczestnik może sam wykreować coś na nowo i sam podejmować decyzje o sposobie działania. Daj mu jedynie potrzebne narzędzia, które może łączyć w niezliczoną liczbę tworów. Dzięki temu nie tylko bardziej zaangażujesz go w działania, ale także pomożesz stworzyć przywiązanie do wytworzonego dzieła. Pamiętaj jednak, że samo danie wolnej ręki nie wystarczy. Ważnym dopełnieniem jest bieżąca wzmacniająca informacja zwrotna, która daje poczucie bezpieczeństwa w procesie tworzenia. Pst. Czasem wystarczy jedynie samo wrażenie wyboru (na przykład wybór koloru koszulki, avatara, markera, miejsca przy stole).

4. Posiadanie   brain-left

Gromadzenie dóbr leży bardzo głeboko w naszej naturze. Korzystaj z systemu odznak, twórz kolekcje. Te dobra mogą mieć charakter zarówno materialny (np. dyplomy po szkoleniu), jak i typowo wirtualny. Pamiętaj, że nazwanie czegoś „swoim” automatycznie powoduje, że zaczynamy to znacznie wyżej cenić. Moje krzesło, materiały, mazak. Im więcej gromadzimy, tym większą mamy chrapkę na więcej. 😉

5. Wpływ społeczny   brain-right

Człowiek to istota społeczna. Działa nas wiele różnych i bardzo silnych mechanizmów kierujących naszym działaniem w reakcji na ludzi wokół nas.  Przyjemność przynależności do grupy, akceptacja, reakcje innych użytkowników na jego działania i osobę, towarzystwo, ale również rywalizacja i zazdrość – wszystkie te elementy pozwalają napędzać uczestnika. Ale mogą także stanowić czynniki silnie hamujące. Planując jakiekolwiek działania warto ze szczególną uważnością przyjżeć sie otoczeniu społecznemu.

6. Niecierpliwość   brain-lefthat-black

Jak bardzo napędza nas przysłowiowy „zakazany owoc” – coś, czego nie mamy, ale bardzo byśmy chcieli mieć? Poczucie niecierpliwości aktywizuje do działania – jak wprowadzenie ograniczeń czasowych („Promocja, tylko dzisiaj, tylko do północy!”, „Na wykonanie zadania macie 3 minuty. (…) Minęły już 2 minuty, ostatnia minuta na dokończenie!”) lub nawet rozwieszanie przed oczami Post-Itów i list To-Do. Wprowadzanie do życia elementów stresogennych może odrobinę irytować, ale za to jakie jest efektywne! 🙂

7. Ciekawość   brain-righthat-black

To wszystko to, co wzbudza nasze zainteresowanie – momenty, kiedy chcemy po prostu odkryć, co się stanie. W przypadku napotkania niewiadomej, następuje zwiększenie zaangażowania naszego mózgu, który próbuje rozwikłać zagadkę. Właśnie dlatego najpopularniejszym gatunkiem literackim jest kryminał, a w loteriach bierze udział tak dużo ludzi. By jednak pobudzić naszego uczestnika do działania, nie musimy stać się od razu Stephenem Kingiem – wystarczy dać mu wylosować kartę, obiecać mu małe Nagrody-Niespodzianki lub stopniowo otwierać Tajemnicze Pudełka… 🙂

8. Unikanie strat   hat-black

Ostatnia grupa opiera się na motywacji uczestnika, aby uniknąć negatywnych zdarzeń. Bodziec może być mały, jak przypomnienie o zapisaniu wprowadzonych zmian. Siłę tych mechanizmów możemy poczuć przypominając sobie, jak trudno jest nam przełamać niektóre przyzwyczajenia. Tutaj znajdziemy mechanizm utopionych kosztów. O mechanizmy z tej grupy opierają się promocje typu: „Tylko dziś! 50% taniej”.

A co oznaczają symbole, przy każdym z Core Driverów (napędów motywacji)?

octalysis plMiejsce każdej z grup motywatorów na schemacie nie jest przypadkowe. Model posiada dwa bieguny podziału:

  • góra-dół (motywacja dążenia vs. motywacja unikania symnolizowane przez biały i czarny kapelusz)
  • lewa-prawa strona (motywacja zewnętrzna vs. wewnętrzna).

 

Schemat grywlizacji Octalysis został szczegółowo opisany przez Yu-Kai Chou w książce: Actionable Gamification Beyond Points, Bagdes and Leaderboards