grywalizacja

Siła tworzenia i feedbacku, czyli Core Driver 3. wg modelu Octalysis (ang. empowerment of creativity and feedback), to grupa motywatorów, które możesz wykorzystać planując grywalizację. Opierają się one na procesach tworzenia, szukania nowych rozwiązań, testowania kolejnych dróg i możliwości. Są źródłem pozytywnych emocji , jak radość, czy spełnienie. Towarzyszą często wykonywaniu zadań, które posiadają wiele dobrych rozwiązań a efekty działań są od razu widoczne i możliwe do oceny lub skorygowania. Jest to grupa motywatorów, które łączą w sobie silne oddziaływanie na motywację wewnętrzną oraz długotrwałość działania.  Niestety, są także jednymi z trudniejszych do zastosowania.

grywalizacja_motywacja_HR

Nie bez powodu możliwość tworzenia i otrzymywanie na bieżąco informacji zwrotnej o rezultatach w grywalizacji zostało powiązane w jednej grupie motywatorów. Planując działania wykorzystujące Core Driver 3. warto pamiętać o dwóch niezbędnych elementach:

  • cel działania: gracz musi go dobrze rozumieć od samego początku
  • różne narzędzia i/ lub metody, którymi cel może zostać osiągnięty.

Często brak motywacji do działania, wynika właśnie  z poczucia braku konkretnego celu.  Zapytaj prawdziwego fana gry w piłkę nożną o wyniki kolejnych meczy lub statystyki najlepszych graczy. Pamięta? Pewnie tak. A czy tak samo dobrze zapamiętuje pierwiastki na tablicy Mendelejewa? Trochę to pewnie gorzej idzie. 😉 „Uczysz się tego, na czym się skupiasz” pisał Tim Gallewey, autor serii książek „The inner game…”.

Jeśli uda nam się zaangażować w konkretne działanie lub temat, z dużo większą łatwością zaczynamy zapamiętywać informacje, które się w nim wiążą. A dzięki temu, także zaczynamy podejmować coraz lepsze decyzje.  Dużo mniej wysiłku wymaga także od nas podjęcie kolejnych działań. Wykorzystaj to planując swój projekt wykorzystujący grywalizację.

Świetnym przykładem wykorzystującym grywalizację mogą być słynne „Piano Staircase”  w Szwecji, które zmotywowały ok. 66% osób, do skorzystania z klasycznych schodów zamiast ruchomych. W jaki sposób? Pod schodami zamontowano urządzenia, które wydawały dźwięki zbliżone do tych uzyskiwanych przy uderzaniu klawiszy pianina. Dodatkowo schody pomalowano, aby przypominały klawisze. Niektórzy piesi  próbowali zagrać nawet proste melodie skacząc pomiędzy kolejnymi schodami.

 

O czym jeszcze warto pamiętać wykorzystując grywalizację?

Po pierwsze  – zadbaj, aby uczestnik, na każdym etapie procesu miał szansę na wygraną. Zaplanuj punkty kontrolne i możliwość korekty zachowania. Poczucie bezpieczeństwa jest niezbędne, aby prawdziwa kreatywność i radość z niej płynąca rozkwitła.  To właśnie dlatego w grach istnieje możliwość jej zapisania w trakcie, aby nie było potrzeby zaczynania od początku po porażce. Często postaci posiadają wiele tzw. „żyć” lub rozgrywka składa się z wielu rund.

Po drugie – dobrze zaplanuj trudność zadania. Czy znasz grę w kółko i krzyżyk? Pamiętasz swoje zeszyty w podstawówki pomazane kółkami i krzyżykami? A może graliście w inne gry? Gra „Kółko i krzyżyk” jest bardzo popularną grą na całym świecie. Jednak grają w nią głównie dzieci. Dlaczego? Ponieważ dla dorosłej osoby staje się ona w pewnym momencie zbyt łatwa. I właśnie dopasowanie zadania do gracza, na poziomie jego poziomu trudności, stanowi największe wyzwanie. Nie może być ono ani zbyt proste, ani zbyt trudne.

grywalizacja_motywacja_HR2

Dobrym przykładem mogą być szachy. Na początku mogą wydawać się nieco skomplikowane. Po przyswojeniu podstawowych zasad, trudność rozgrywki w dużym stopniu zależy od przeciwnika. Po nabraniu pewnej praktyki, moc angażowania szachów jest niezwykle silna. Dzięki temu ta gra przetrwała kolejne wieki i jest obecna w życiu wielu z nas latami.

Planując wykorzystanie grywalizacji i Core Drivera 3. działaj wg modelu:

Octalysis_Core Driver 3

Jeszcze kilka inspirujących przykładów ze świata gier:

Zabawa klockami Lego. Nieograniczona ilość kombinacji, efekty są bardzo szybko widoczne, można je także natychmiast poprawić. Poziom trudności możemy dostosować do poziomu naszych kompetencji.

Gra komputerowa Saper. W pierwszym kroku strzelam. Nie mam wpływu na efekt tego strzału. Ale już w drugim kroku mogę przeanalizować informacje i podjąć decyzję. Wybieram spośród wielu możliwości. Informację zwrotną otrzymuję od razu. Jeśli podejmę złą decyzję – zaczynam od początku. Gry jest krótka, wiec proces angażowania przebiega w trakcie realizacji kolejnych rozgrywek.

Gra karciana Dixit. Buduję skojarzenia w oparciu o wieloznaczne symboliczne obrazy. Mam nieograniczoną ilość możliwości. Niemal natychmiast dostaję informację zwrotną, czy moje skojarzenie było skuteczne. Poziom gry automatycznie dostosowuje się do poziomu uczestników.

Inne gry wykorzystujące mechanizmy z tej grupy: Starcraft, poker, majhong, golf…

 

Przykłady zastosowania grywalizacji w HR:

Instant feedback (ciągła informacja zwrotna) – uczestnik otrzymuje informację zwrotną po każdym działaniu. Wykonuje czynności tak długo, aż dotrze do celu. Mechanika, którą znacznie łatwiej zastosować w działaniach online niż offline. Może być stosowana przy zdaniach, które wykonujemy relatywnie szybko. Bardzo silnie angażuje, ale także potrafi mocno zmęczyć uczestnika, ponieważ wymaga ciągłej koncentracji uwagi. Przykłady zastosowania w HR:

  •  testy online, które pojawiają się po pigułce wiedzy i od razu pokazują informację zwrotną (dobra/zła odpowiedź). Przy popełnieniu błędu, uczestnik otrzymuje informacje dlaczego wybrana odpowiedź jest zła i może ją skorygować.
  •  odsłuchy w dwójkach (konsultanci Call Centre): uczestnicy pracują w dwójkach nad wykonaniem standardu. Jedna z osób rozmawia z Klientem. Druga w trakcie wypełnia formularz oznaczając, czy rozmówca zrealizował kolejne punkty standardu. Uczestnik na bieżąco obserwuje oceny i może je skorygować jeszcze w trakcie rozmowy z Klientem. Na koniec rozmowy otrzymuje formularz oraz ocenę ogólną. Podejmuje kolejną próbę. Tak pracuje aż do uzyskania 100% realizacji w 3 kolejnych rozmowach. Wtedy następuje zmiana ról.

Milestone Unlock (odblokowanie kolejnego etapu) – uczestnik wykonuje działania lub serię działań, które powodują, że uzyskuje dostęp do kolejnego etapu, np. kolejnych treści, informacji, obszarów…

  • projekty rozwojowe: aby uzyskać dostęp do dodatkowych materiałów lub gotowych narzędzi po szkoleniu, trzeba wziąć w nim udział i wypełnić ankietę, aby otrzymać dostęp do bazy pytań badających potrzeby Klientów, należny w określonym czasie wysłać swoje propozycje.
  • projekty rekrutacyjne: oznaczenie kolejnych etapów , ich zawartości i wymagań, które trzeba spełnić, aby przejść dalej. Tym samym także informowanie o przejściu przez kolejny etap.

 

A Ty jak możesz wykorzystać mechanizmy grywalizacji, aby zwiększyć zaangażowanie uczestników Twoich projektów? 🙂

Już za tydzień, kolejna grupa motywatorów wprost ze świata gier!
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chcesz otrzymywać powiadomienia o kolejnych – polub nas na Facebooku 🙂
Możesz kliknąć w ikonkę po prawej stronie ekranu.

Artykuł powstał na bazie modelu Octalysis opisanego w książce: „Actionable Gamification. Beyond points badges and leaderboards”, Yu-Kai Chou. 

 

Proponowany wpis:

5 kroków skutecznego rozwoju przedsiębiorczości u pracowników?