Nierzadko przy wdrażaniu programów szkoleniowych ludzie burzą się mówiąc „to już było”, „znowu szkolenie, a kto będzie za mnie pracował?” itd. Fakt jest taki, że inwestowanie w rozwój ludzi jest procesem ciągłym i angażującym, a kolejne szkolenia nie tylko pogłębiają, ale i poszerzają wiedzę uczestników. Niestety opór pracowników przed przystąpieniem do kolejnego programu jest częstą bolączką HRu. Dlaczego więc nie wykorzystać wiedzy, która już jest w organizacji?

Kanadyjski Oddział Forda postanowił zmienić proces kształcenia swoich pracowników sił sprzedaży i obsługi klienta. Postawił na maksymalizację wykorzystania przez pracowników dostępnych źródeł wiedzy (bo szkoleń w tej organizacji było już wiele), stosowanie tej wiedzy w praktyce oraz na zachęcenie ludzi formalnego i nieformalnego uczenia się indywidualnie oraz od siebie nawzajem.

Oczywiście do tego celu zastosowano rozwiązania grywalizacyjne. Jakie mechanizmy gier zostały wykorzystane?

  • Zdefiniowano poziomy, które można było uzyskiwać poprzez realizowani konkretnych zadań i misji, czyli jasno zakomunikowanych oczekiwań,
  • Zdobywane poziomy, punkty, odznaczenia były widoczne dla innych uczestników programu, co umożliwiało budowanie własnej reputacji i prezentowania swojego mistrzostwa,
  • Program zawierał element rywalizacji pomiędzy uczestnikami oraz zespołami, a miejsce w ogólnym rankingu mocno „podkręcało” orientację na wynik,
  • Stałe bodźcowanie uczestników do uczenia się poprzez stawianie przed nimi nowych wyzwań i misji,
  • Umożliwienie dzielenia się swoimi osiągnięciami poprzez stworzenie wirtualnego „Dream Garage” pozwalającego zespołom na publikowanie efektów swojej pracy – success stories.

Jaki był efekt?

Z dnia na dzień strona programu Forda stała się hitem wśród pracowników. Logowali się do strony, czytali materiały, odpowiadali za pytania i bardzo mocno zaangażowali w uczestnictwo w programie. Strona odnotowywała ponad 100tys. unikalnych wizyt tygodniowo. Kluczowym jednak efektem była pozytywna korelacja pomiędzy zaangażowaniem w program a wynikami sprzedaży i satysfakcją klientów.

Rozwiązania gamifikacyjne jakie oferujemy, są idealne do realizacji podobnych procesów. Dlatego polecamy spotkanie z nami i możliwość zainspirowania się systemem funtiago, naszym doświadczeniem i pomysłami na grywalizację Waszych procesów szkoleniowo-rozwojowych. Zapraszamy do kontaktu.

Leave a Comment