Brytyjski odpowiednik polskiego Urzędu Pracy (DWP, Department for Work and Pension) zatrudniający ponad 100tys osób jest największym dostawcą usług publicznych w UK. Wyzwaniem dla tej organizacji było zarządzeniem wiedzą tak ogromnej liczby pracowników. Przede wszystkim zaś znalezienie sposobu na oddolne zbieranie pomysłów i opinii na optymalizacje, usprawnienia i zmiany w procesach.

DWP (Department for Work and Pension) stworzył rozwiązanie wykorzystujące mechanizmy gier i stawiające na fun, zaangażowanie i motywujące doświadczenie dla uczestników – zbudował rynek pomysłów nazwany „Idea Street”, do udziału w którym zaprosił wszystkich pracowników. Uczestnicy poprzez specjalnie zaprojektowaną platformę mogli zgłaszać swoje pomysły, włączać się w ich realizowanie, a w efekcie otrzymywać uznanie (punkty, odznaczenia, pozycje w rankingach) za swój wkład w rozwój instytucji, której byli częścią. Przede wszystkim chodziło o „usłyszenie” ludzi z pierwszej linii, którzy często mają w głowach wiele inicjatyw, ale brakuje zwykle narzędzia do ich zgłaszania i popychania „w górę”.

Jakie mechanizmy grywalizacyjne zostały wykorzystane w programie „Idea Street”?

  • Stworzenie wirtualnego rynku opartego na ogólnych zasadach rynku finansowego;
  • Możliwość zarabiania punktów zwanych DWPeas za generowanie pomysłów, dzielenie się nimi, komentowanie i rozwijanie pomysłów zgłaszanych przez inne osoby;
  • Możliwość inwestowania posiadanych DWPeas w obiecujące projekty wdrożeniowe – jeżeli inicjatywy te były wybierane do realnego wdrożenia, wówczas „inwestorzy” zarabiali na nich kolejne DWPeas; jednocześnie nietrafione inwestycje, czyli zainwestowanie posiadanych punktów w pomysły, które nie zostały wybrane do wdrożenia, powodowały utratę zgromadzonych środków;
  • Zaprojektowanie specjalnego indeksu inwestycyjnego, który wskazywał „najgorętsze” pomysły, zachęcając inwestorów do komentowania, zadawania pytań, w przede wszystkim inwestowania swoich DWPeas.

Czy projekt się udał? Liczby mówią same za siebie: w pierwszą edycję Idea Street włączyło się około 4500 pracowników, którzy wspólnie zgłosili 1400 pomysłów, z których 63 zostały wdrożone w pierwszych 18 miesiącach trwania programu. Pracownicy chcieli być częścią najbardziej nośnych i popularnych wdrożeń, co z kolei rozwijało ich odpowiedzialność i potrzebę angażowania się. Nauczyli się również pozyskiwać do współpracy menedżerów dysponujących budżetami oraz decyzyjnością, dzięki czemu ich świadomość wpływu na rozwój organizacji systematycznie rosła.

Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach i nie każde wdrożenie tego typu będzie sukcesem. Liczy się świadomość celu, dokładne przemyślenie dynamiki programu tak, aby wszelkie mechanizmy gier dawały angażujące doświadczenie dla uczestników, a nie tylko „fajerwerki”. Da się to oczywiście zrobić, a budowanie programu będzie nie lada przyjemnością i wyzwaniem 🙂

Skontaktuj się z nami, żeby zainspirować się do wdrożenia grywalizacji w twoich procesach HR. Zapraszamy!

Leave a Comment