Przedsiębiorczość coraz częściej pojawia się na listach kluczowych kompetencji ocenianych zarówno na poziomie rekrutacji, jak i w trakcie okresowych ocen pracowników.

Do niedawna kojarzona raczej z osobami prowadzącymi własne biznesy, teraz zyskuje coraz większe znaczenia także wśród menedżerów i specjalistów w organizacjach. Dlaczego? Bo bezpośrednio przekłada się na wyniki firmy!

Przedsiębiorczy pracownik, to nie tylko szybsza realizacja zleconych działań. Przedsiębiorcza osoba lepiej wykorzystuje czas i zasoby, którymi dysponuje. Chętniej planuje, trzyma większą dyscyplinę, częściej proponuje rozwiązania lub ulepszenia.

Widząc to, pracodawcy coraz chętniej inwestują w rozwój tej kompetencji u swoich pracowników. W jaki sposób zrobić to skutecznie?

  1. Zastanów się, czym przedsiębiorczość jest w Twojej organizacji.
    Ważne jest zdefiniowanie jakich konkretnie nowych zachowań będziesz oczekiwać od pracowników? Czy chodzi Ci o prostą, codzienną redukcję kosztów poprzez zachęcenie pracowników do dbania o powierzone materiały czy przedmioty. A może zależy Ci, aby pracownicy chętniej zgłaszali pomysły na ulepszenia procesów. A może ważne jest, aby menedżerowie podejmując decyzje lepiej rozumieli strategię firmy i potrafili ją dodatkowo świadomie wspierać?
    Zdefiniuj konkretne oczekiwania i ich parametry, a używając nomenklatury Human Focused Design – opisz Desired Actions.
  1. Spójrz z perspektywy pracownika
    Czy w organizacji jest on zachęcany, czy raczej odwrotnie do zachowań przedsiębiorczych? Często zdarza się tak, że pracownik zgłaszający propozycje zmian ściąga na siebie niechęć kolegów z zespołu, a nawet bezpośredniego przełożonego.  Czasem zaproponowanie zmiany to dla niego dodatkowa praca, za którą nie idą żadne realne korzyści (i nie chodzi tu tylko o korzyści stricte materialne). Ważne, żeby pracownik nie tylko wiedział i potrafił zrealizować zachowanie, na którym nam zależy, ale także, żeby miał do tego odpowiednią motywację.
    W analizie tej motywacji może pomóc model Octalysis, o którym napiszemy szerzej w najbliższym czasie. Zadbaj o to, aby pracownik realizując Desired Action osiągnął Success State.
  1. Komunikuj, czego oczekujesz
    Chcesz, aby pracownicy zużywali mniej papieru, zgłaszali pomysły na ulepszenia – powiedz im o tym. Konkretnie. W jakiej sytuacji, w jaki sposób powinni się zachować. Ogólne hasło oszczędności, będzie o niebo mniej skuteczne niż wskazanie konkretnych zachowań, których oczekujesz, np. „drukuj dwustronnie”. Jeśli dodatkowo ustawisz domyślne ustawienie drukarki w ten sposób i utrudnisz realizację zachowań niepożądanych – sukces murowany.
    Jak się pewnie łatwo domyślić, realizacja tego punktu nie będzie możliwa, jeśli nie przyłożysz się do dwóch poprzednich punktów. 🙂
  1. Naucz
    Proste, dobrze zdefiniowane czynności, jak zmniejszenie zużycia papieru będą wymagały raczej małych nakładów. Wystarczy instrukcja przy drukarce, mail z opisem, czy nowa konfiguracja komputera. Nie oznacza to jednak, że można traktować je po macoszemu. Nie ma nic gorszego niż pracownik, który wie i chce, ale nie potrafi. A dodatkowo nie ma się skąd dowiedzieć, czy nauczyć. Na każdym kroku ułatwiaj pracownikowi zachowanie się w sposób, jaki od niego oczekujesz.Przy bardziej skomplikowanych czynnościach niezbędne będą bardziej zaawansowane sposoby nauki:
  •  szkolenia e-learningowe/webinarium/teleklasa itp., choć nie przeceniałabym zbytnio ich znaczenia 😉
  •  instruktaż na stanowisku pracy – nazwa toporna, ale przy odpowiednim wykorzystaniu –bardzo skuteczne
  •  szkolenie – do wyboru mamy mnóstwo możliwości, których dobór zależy od porównania stanu oczekiwanego z posiadamy. Od wykładów i przekazywania sporej dawki wiedzy wraz z gotowymi rozwiązaniami, po pracę warsztatową. O doborze metod szkoleniowych do potrzeb, też na pewno w niedługim czasie napiszemy szerzej na blogu.
  •  symulacja biznesowa – w przypadku przedsiębiorczości, jest to moja ulubiona forma pracy. Widząc efekty, nie tylko w postaci zachwytu bezpośrednio po, ale przede wszystkim długotrwałych efektów – jestem na tak. Symulacja daje możliwość doświadczenia pewnych mechanizmów i lepszego ich zrozumienia. Buduje pozytywnoą chęć do działania i współpracy. Jest jak poligon badawczy, na którym przeprowadzamy testy i uczymy się, zanim pójdziemy na prawdziwe pole bitwy. W przypadku rozwoju kompetencji przedsiębiorczość na rynku możemy znaleźć kilka ciekawych propozycji (np. Business Manager™, Factory™). Jeśli mamy większe możliwości możemy także zlecić przygotowanie symulacji opartej bezpośrednio na naszej organizacji i jej potrzebach.
  1. Utrwal nowe nawyki
  •  daj narzędzia – jeśli chcesz zbierać pomysły na ulepszenia – utwórz odpowiednia skrzynkę mailową lub postaw pudełko na recepcji. Jeśli chcesz, aby Twoi menedżerowie lepiej rozumieli decyzje strategiczne przedsiębiorstwa i potrafili je wspierać – daj im możliwość zrozumienia przesłanek tych decyzji. Zorganizuj cykliczne spotkania i naucz konkretnego schematu, aby przeprowadzać je w sposób efektywny.
  •  wzmacniaj pozytywne zachowania – to nie muszą być materialne nagrody. Czasem wystarczy zauważenie, że ktoś cos zrobił dobrze. Wyślij maila z podziękowaniem w odpowiedzi na pomysł. Naklej kartkę przy drukarce. Doceń menedżerów, którzy mają pytania i naprawdę starają się zrozumieć.
  • nigdy nie każ za błędy i nieudane próby – często przed zachowaniami przedsiębiorczymi powstrzymuje nas strach – obawa, że mój pomył nie będzie dobry, że ktoś mnie źle oceni, że obnażę swoją niekompetencję. Stwórz bezpieczne środowisko do próbowania. Daj szansę nauczyć się nowego stylu zachowania w bezpiecznych warunkach

Przechodząc przez te pięć kroków zawsze pamiętaj, że na najbardziej wartościowe efekty, często będziesz musiał/ła zaczekać. Rozwój przedsiębiorczości wśród pracowników to zmiana nie tylko na poziomie wiedzy, czy umiejętności, ale przede wszystkim postawy. Motywuj w sposób pozytywny, unikaj karania. Dawaj wskazówki i pomagaj. Doceniaj także wysiłek, nie tylko twarde efekty. Buduj bezpieczne środowisko zmiany. Powodzenia!

P.S. A jesli chcesz wiedzieć więcej na temat pracy wg Human Focused Design – zapraszamy na warsztat otwarty: www.freshhr.pl/event/human-focused-design-2

przedsiebiorczosc

Leave a Comment