W dobie powszechnego dostępu do informacji warto wiedzieć, gdzie szukać wartościowych treści, aby zoptymalizować swój czas spędzony na przeszukiwaniu sieci. Tak, zarządzanie wiedzą staje się istotnym wyzwaniem dla organizacji, korporacji i każdego z nas. Ciekawe, innowacyjne i przede wszystkim angażujące podejście w tym zakresie proponuje portal Stack Exchange, który skupia ludzi poszukujących konkretnych informacji i nagradza tych, którzy się nią dzielą. Szkoda, że nie ma jeszcze grupy HR’owej 🙂

stack exchange

Dlaczego o tym piszę? Ponieważ Stack Exchange jest doskonałą inspiracją do zbudowania wewnętrznego portalu wymiany wiedzy w organizacji.

  • Z jednej strony jest prostym narzędziem Q&A, gdzie użytkownicy mają możliwość zadawania konkretnych, precyzyjnych pytań, zamiast tworzenia dyskusji, wymiany poglądów, czy zbierania opinii – celem jest optymalizacja czasu szukania informacji, więc obie strony muszą jasno określać, czego dotyczą wpisy,
  • Z drugiej strony udzielane odpowiedzi są weryfikowane przez użytkowników poprzez ich punktowanie, akceptowanie, a nawet edytowanie oraz przez system, który ma zaszyte narzędzia grywalizacyjne w postaci odznaczeń za konkretne aktywności – gromadzone punkty i odznaczenia pozwalających na budowanie swojej reputacji w danej społeczności.

Jakie rozwiązania grywalizacyjne stosuje Stack Exchange? Co warto wykorzystać w wewnętrznym narzędzi do zarządzania wiedzą w firmie?

  • Przede wszystkim budowanie społeczności wokół wspólnego celu, zasad komunikacji i sposobu korzystania z systemu – społeczność rozwijania wiedzy dla tych którzy szukają i dla tych którzy chcą się dzielić,
  • Nagrody za zadawanie pytań – za ich jakość, częstotliwość i ważność z punktu widzenia społeczności
  • Nagrody za udzielanie odpowiedzi – trafność, liczba odsłon przez innych użytkowników, częstotliwość dawania odpowiedzi,
  • Nagrody za uczestnictwo – aktywność w systemie, budowanie reputacji poprzez wysoką jakość zamieszczanych wpisów,
  • Nagrodami są punkty systemowe (zdefiniowane) oraz przydzielane przez innych użytkowników (uznaniowe), a także szeroka pula odznaczeń, które w wizualny sposób wyróżniają specyficzny wkład poszczególnych osób,
  • Tablice wyników prezentujące uczestników, ich osiągnięcia, reputację – w mojej opinii przy wdrożeniach analogicznych rozwiązań dla firm, tablice wyników stanowić będą nowoczesne narzędzie do wyłaniania talentów, czyli najbardziej pro-aktywnych użytkowników, wnoszących wartość dodaną dla społeczności.

Stack Exchange zainspirował mnie do promowania rozwoju platform do zarządzania wiedzą wewnątrz firm. Częstym problemem jest niechęć ludzi dzielenia się „swoimi tematami”, co z pewnością można zniwelować poprzez wdrożenie kultury otwartego komunikowania się i wzajemnego uczenia się. Elementy grywalizacyjne nagradzające oczekiwane zachowania będą stymulować do zadawania pytań i sięgania do doświadczeń innych zamiast popełniać niepotrzebne błędy, które były już popełnione, a lekcje z nich zostały już wyciągnięte. Nieefektywny czas spędzany przy ekspresie z kawą może być zamieniony na przyjemny przegląd aktualnych zapytań i możliwość podzielenia się potrzebnymi informacjami (te nie na temat szybko zostaną zweryfikowane przez społeczność) – jest to okazja do konstruktywnego pochwalenia się swoimi doświadczeniami, a przy okazji szanse na zdobycie kolejnych punktów w kategorii reputacja.

Czy to nie brzmi kusząco?

FreshHR pomaga firmom projektować i wdrażać nowoczesne rozwiązania zarządzania ludźmi i ich potencjałem.

Zarządzanie wiedzą jest jednym z obszarów naszego działania, dlatego zapraszamy osoby zainteresowane poznaniem możliwości współpracy do kontaktu i być może wspólnego projektu wdrożeniowego.  

Do zobaczenia!

Leave a Comment