AC Lion to firma oferująca usługi rekrutacyjne. Na tym silnie konkurencyjnym rynku ostatni kwartał roku to prawdziwa bitwa: a Klientów, projekty, kandydatów… Na ostatni kwartał 2014 roku prezes firmy postawił na prawdę ambitny cel: 25% wzrostu sprzedaży rok do roku! Pracownicy osiągnęli ten, wydawałoby się niemożliwy wynik już 30 dni przed terminem!

Alan Cutter, CEO AC Lion tłumaczył przy tym, że taki rezultat można osiągnąć tylko, jeśli uda się stworzy organizację, która dostarcza pracownikom idealną mieszankę motywacji. Postawił na równomierny rozwój 3 czynników środowiska pracy: rywalizacji, współpracy i nastawiania na wyniki. A na takie zapotrzebowani idealnie odpowiada GRYWALIZACJA.

 

RWALIZACJA + WSPÓŁPRACA+ WYNIK = GRYWALIZACJA
RWALIZACJA + WSPÓŁPRACA+ WYNIK = GRYWALIZACJA

Jak oni tego dokonali? Zdefiniowali kilka bardzo ważnych założeń:

1. Dobrze zdefiniowany wielowarstwowy cel.

Cele stawiane pracownikom były zdefiniowane na 3 poziomach:

– poziom celu indywidualnego – każdy pracownik otrzymał swój indywidualny cel sprzedażowy, który bazował na dotychczasowych wynikach, poziomie kompetencji i doświadczenia oraz potencjalne pracownika. Cele te zostały wręczone w kopertach i nikt poza pracownikiem i wyższą kadrą manedżerską nie mógł tego celu poznać.

– poziom zespołu – pracownicy zostali podzieleni na zespoły, które razem zbierały punkty. Punkty przyznawane były nie za sprzedaż, ale za podejmowanie działania: ilość spotkań, ilość telefonów, etc.

– poziom organizacyjny – 25% wzrostu dla całej organizacji

Wzmacniany był zarówno sam fakt podejmowania działań w kierunku osiągnięcia rezultatów, jak i rezultaty. Dodatkowo cel zespołowy i organizacyjny wzmacniał współpracę, a indywidualny i zespołowy (tak właśnie!) – rywalizację.

2. Pomieszanie zespołów

Zespoły, które razem realizowały cel z poziomu 2. były tworzone z osób na różnych poziomach organizacji oraz z różnych działów i struktur. Dzięki temu wybito pracowników z obecnych ram i zachęcono do kreatywności.

3. Nieoczekiwany lider

Na lidera każdego z zespołu wybrano osoby, które na co dzień tej roli w organizacji nie pełniły, ale posiadały pewne kompetencje lub potencjał do podjęcia tej roli w przyszłości. Dzięki temu mogły się dodatkowo sprawdzić w nowej roli, uzyskały dodatkową motywację do działania. Takie osoby także są skłonne do większej kreatywności w działaniu niż wieloletni liderzy.

4. Świadome zarządzanie poziomem energii i zaangażowania pracowników

Aby utrzymać koncentrację na realizacji celu, ale także utrzymać wszystkich w grze co tydzień pojawiały się dodatkowe zadania, których realizacja pomagała w osiąganiu wyznaczonych celów. Teoria grywalizacji opisuje ten mechanizm jak boost: zwycięzca w nagrodę otrzymywał dodatkowe bonusy, np. w ciągu najbliższych kilku dni za Twoje działania otrzymasz potrójna ilość punktów.

5. Kreowanie pożądania nagrody

Wokół nagrody zbudowano wręcz odrębną mitologię i sposób celebrowania zwycięstwa każdej osoby, która osiągnęła sukces. Jako, że nagrodą była wycieczka na Dominikanę – stworzono specjalna aplikację do wirtualnej rezerwacji miejsc w samolocie. Każda kolejna osoba, która osiągnęła cel z poziomu 1 i 2, czyli indywidualny i zespołowy równocześnie mogła samodzielnie wybrać miejsce w samolocie spośród tych, które zostały. To także spowodowało, że w bardzo widoczny sposób wszyscy widzieli kiedy te miejsca się już powoli kończą! Uciekająca nagroda tuż przed oczami!

6. Tylko pozytywna energia

Celebrowanie, wyzwania, osiąganie  – to był temat tego projektu. Zrezygnowano z negatywnych informacji zwrotnych dla osób na końcu stawki, nie wzywano ich na rozmowy, nie straszono konsekwencjami nie zrealizowania celu. Za to bardzo intensywnie i publicznie pokazywano nawet najmniejsze sukcesy. Widowiskowo i kreatywnie!

Cel, który na początku wydawał się nieosiągalny, został osiągnięty już po 60 dniach, a pracownicy byli gotowi na kolejne wyzwania. Przy zastosowaniu paru ważnych zasad grywalizacjia może pomóc w realizacji na prawdę ambitnych celów.

Źródła: www.aclion.com; www.inc.com

[template id=”487″]

 

Leave a Comment